تهران
تهران
09127005732 –09127018605 شنبه - جمعه 09:00 - 17:00 تهران -
ارزان بخرید
اصل بخرید
آسان بخرید
درباره تهران بکسل

وینچ

وینچ ها
وینچ ها

وینچ چیست؟

وینچ ها یک سازه هستند که با مکانیزم سیم وقرقره عمل می کنند و در صنعت مصارف گسترده ای دارند.

در انواع جرثقیل وینچ یکی از عملگر های پرکار بشمار می رود زیرا با استفاده از

مکانیزم قرقره های مرکب میتوان مزیت مکانیکی را بالا برد.

کاربرد وینچ ها

در جرثقیل های هیدرولیکی نیز با انتقال نیروی پمپ هیدرولیکی به هیدرو موتور و گیربکس قرقره اصلی

یا درام وینچ حرکت دورانی در دوجهت فراهم میکند و با متصل کردن یک سیم بکسل به سازه

به راحتی میتوان یک حرکت خطی بوجود آورد. برای بالا بردن قدرت کششی در این سیستم

از قرقره های مرکب استفاده میکنند. یعنی اینکه سیم را بصورت دولا یا بیشتر به قلاب متصل میکنند

این عمل باعث افزایش قدرت می شود. مثلا در جرثقیل 3تن قدرت کشش وینچ درحالت

عادی(تک لا) 750 کیلو است و با 4 لا شدن سیم قدرت کشش 4برابر شده و به 3تن می رسد.

در جرثقیل هیدرولیکی ایمن بودن وینچ بسیار حایز اهمیت است چرا که سقوط یا نزول بار ممکن است

بسیار خطر افرین باشد به همین علت در جرثقیل وینچ ها با ترمز و سیستم کلاچ اتوماتیک ایمن میشوند

که گاهی در چند مرحله این ایمنی تضمین میشود در بعضی موارد هم یک ترمز مکانیکی ضد

سقوط مکمل ترمز اصلی میشود که ترمز با نیروی گریز از مرکز فعال شده و موجب عدم سقوط بار میگردد.

در بیشتر جرثقیل های سنگین ونیمه سنگین از دو وینچ استفاده می شود یکی بصورت تک لا دیگری بصورت چندلا .

در جرثقیلهای قدیمی تر هر دو درام وینچ به یک گیربکس کوپل شده و با یک

طبقه شیر (یک لیور) مدیریت می شود.

و با یک سیستم کلاچ خشک لنتی با فرمان هیدرولیک از داخل کابین گیربکس با درام

تک لا یا چند لا درگیر و خلاص می شود .

در جرثقیل های مدل بالاتر که معروف به پنج لیور هستند برای وینچ تک لا و چند لا دو گیربکس

مجزا تعبیه شده تا هر دو درام بطور جداگانه قابل مدیریت باشد.

وینچ ها
وینچ ها

معرفی بدنه وینچ ها

  1. موتور
  2. قطعات بدنه
  3. پایه پایینی
  4. محفظه گیربکس
  5. گیره نگهدارنده
  6. جعبه کنترل
  7. غلطک
  8. قطعات ترمز فعال
  9. کابل سیمی
  10. کنترل از راه دور

انواع وینچ ها

با توجه به عاملی که نیروی گرداننده را تامین می کند سه نوع  مختلف ، دارد:

وینچ برقی :

علاوه بر وسایلی که در بالا ذکر شد، یک الکتروموتور نیز دارد که نیروی گرداننده این سیستم را تأمین می­کند.

حتی اگر خودرو خاموش باشد تا زمانی که باتری خودرو تمام نشده این وسیله کار می کند.

وینچهای برقی در اکثر اوقات بر روی شاسی خوردرو و یا سپر متصل می شوند.

( توصیه می کنیم آن را بر روی شاسی نصب کنید؛ چرا که در خودروهای دو دیفرانسیل شاسی

مستحکم ترین محل به شمار می آید.) نکته حائز اهمیت در وینچهای برقی میزان توان است.

در همه ی وینچ های برقی عددی بر روی محصول درج شده است.

وینچ هیدرولیک :

در این مدل نیرو گرداننده توسط پمپ هیدرولیکی، که حرکت خود را از گیربکس

وینچ ها
وینچ ها

کمک یا هرزه گرد متصل به آن می گیرد، تامین می شود و باعث به حرکت درآوردن وینچ می گردد.

در این مدل به جای موتور الکتریکی، دو لوله رفت و برگشت دارد و به نسبت

وینچ برقی توانمند تر است.

وینچ گاردانی :

نیروی خود را، از یک گاردان تأمین می کند. این مدل را بر روی کامیون ها و بعضی

از خودرو های دو دیفرانسیل نصب می کنند. اگر وینچ گاردانی روی خودرو نصب باشد

در هنگام کار کردن آن خودرو دنده می خورد ولی حرکت نمی کند بلکه تمام فشار

بر روی وینچ وارد می شود.

و به چرخ نیرویی وارد نمی شود و این وینچ است که خودرو را به حرکت در می آورد.

قدرت این مدل بسیار بیشتر از دو مدل دیگر است. ولی در صورت خاموش شدن خودرو کار نمی کند.

وینچ دستی :

در این مدل موتوری برای به حرکت در آوردن وینچ نیست و عامل حرکت نیروی دست

انسان است یعنی به صورت دستی کار می کند.

وینچ بادی :

در این مدل نیروی لازم برای حرکت از هوای فشرده یک کمپرسور هوا تامین میشود.

درباره نویسنده

نویسنده

یک دیدگاه بگذارید